כללי בטיחות | הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
27.05.2016 יום שישי י"ט באייר תשע"ו

הסברה - כללי בטיחות

כללי בטיחות

 
כללי הבטיחות בדרכים
נהגים
נהגים - כללי
מתן זכות קדימה:
  • בקרבת מעבר חצייה האט, היה ערני ומרוכז, חפש את הולכי-הרגל גם בכביש וגם על המדרכה. חייהם תלויים בך!
  • זיהית הולך רגל על המדרכה וניכר מהתנהגותו כי הוא מתכוון לחצות? עצור לפני מעבר החצייה ותן לו זכות קדימה!
  • ראית רכב שהאט או עצר לפני מעבר חצייה? אל תעקוף אותו! סביר להניח שעצר להולך-רגל שנסתר ממך (ילד, למשל). עצור מאחוריו או לצדו ואפשר להולכי-הרגל להשלים את החצייה בבטחה.
  • ראית רכב שהאט או עצר מולך? סביר להניח שעצר להולך-רגל. עצור ואפשר להולך-הרגל להשלים את החצייה בבטחה!
  • הולך-הרגל כבר חוצה? עצור לפני מעבר החצייה כדי לאפשר לו לחצות בבטחה!
 
מתן זכות קדימה בדגש על קשישים:
  • בהתקרבכם למעבר חצייה – האטו, עצרו ותנו לקשיש המבקש לחצות זכות קדימה.
  • כשאתם מתקרבים למעבר חצייה כשחוצה בו קשיש, התייחסו אליו כפי שייתם רוצים שיתייחסו אל ההורים או אל הסבים שלכם – היו סבלניים, מתונים, ותרנים ואדיבים. עצרו ואפשרו לו לסיים את חציית הכביש בבטחה ובקצב שלו ומבלי לגרום לו לבהלה.
  • קשישים הולכים לאט וחציית הכביש נמשכת אצלם זמן רב יותר. המתינו בסבלנות עד שיסיימו את חציית הכביש, גם אם הרמזור שלכם כבר התחלף לירוק.
  • קשישים נוהגים ללבוש בגדים כהים, ולכן קשה לראות אותם, בעיקר בלילה ובמזג אויר סוער. חפשו אותם כדי שלא תופתעו.
 
מהירות הנסיעה בדרכים עירוניות:
  • ברגע שהולך הרגל יורד מהמדרכה אל הכביש, הוא הופך לשביר יותר. ככל שתיסעו מהר יותר, הפגיעה בו תגרום לתוצאה חמורה יותר.
  • כל קמ"ש שאתם הנהגים מורידים, מעלה את הסיכוי של הולך הרגל להישאר בחיים.
  • בעיר יש לנסוע במהירות המאפשרת לעצור באופן פתאומי. בהיעדר תמרור המורה אחרת, המהירות המרבית היא 50 קמ"ש.
מהירות הנסיעה בדרכים לא - עירוניות:
  • יש לנסוע בהתאם לחוק ולהאט בהתאם לתנאי הדרך ומזג האוויר (כגון גשם, ערפל ומצב עומס התנועה).
 
שול הדרך:
  • שול הדרך הוא כביש.
  • הימנע מסיכונים מיותרים – אל תעצור לא בכביש ולא בשוליים.
  • אם אין ברירה ואתה חייב לעצור בצד הכביש- הדלק אורות מצוקה, לבש אפוד זוהר והצב משולש אזהרה.
 
הסח דעת – משלוח SMS:
  • מילים יכולות להרוג. אם נוהגים – לא מסמסים.
  • שאתה מסמס בנהיגה, אתה עלול לפספס לא רק אותיות אלא גם חיים של כל מי שמסביבך בכביש.
·         דחיית סיפוקים. דחיית הדחף לענות למסרונים בזמן אמת. המסר: נהגת? סומסת? ענה רק כשהגעת ליעד.
·         מסמס תורן. ניסיון לשבור את התפיסה שהנייד הוא אישי. המסר: נהגת? קיבלת SMS? עונה מסמס תורן.
·         טכנולוגיות חדשות. שימוש באפליקציות ובטכנולוגיות חדשות (כולל הודעות אוטומטיות כשאת/אתה בנהיגה) המסייעות להימנע משליחה או קריאת מסרונים בעת נהיגה.
 
נהיגה תחת השפעת  אלכוהול:
·         אלכוהול משפיע מהטיפה הראשונה: באלכוהול ונהיגה אין דבר כזה "קצת". שתית? תן את המפתחות לנהג שלא שתה.
·         אל תיתן לאלכוהול לנהוג במקומך: כל כמות של אלכוהול פוגמת ביכולות הנהיגה: בריכוז הדרוש לנהיגה, בקואורדינציה, בתפקודי הראייה, בחלוקת קשב בין מספר משימות, ביכולת לעצור נכון, ביכולת לשמור על המהירות בהתאם לחוק ולתנאי הדרך וביכולת לשמור על הנתיב.
·         תגידו "לא!" לחבר ששתה ורוצה לנהוג: שתיית קפה, שטיפת פנים ואפילו מקלחת קרה אינם עוזרים.
·         נהג תורן: לפני יציאה לבילוי קבעו נהג תורן שאינו שותה, שיהיה אחראי לנהיגה ויבטיח את החזרה הביתה בשלום.
·         קווי לילה / מונית: אם אין לכם נהג תורן קחו את "קווי לילה" של התחבורה הציבורית או קחו מונית.
 
אי שמירת מרחק:
·         החוק מחייב לשמור על מרחק בטוח מהרכב שלפניך. 
·         מרחק בטוח הוא מרחק שמאפשר לך לבלום את הרכב ולמנוע תאונה במידה שהרכב שלפניך בולם בפתאומיות.
·         מרחק בטוח הוא מרחק נסיעה של לפחות שתי שניות מהרכב שלפניך. 
·         איך שומרים מרחק של שתי שניות? סופרים 21, 22 מרגע שהרכב שלפניך חולף על פני עצם דומם (עץ, עמוד, שלט ועוד)  הנמצא בקרבת הכביש ועד הרגע שאתה חולף על אותו עצם.
 
נהגים בסביבת רוכבי אופנוע:
  • שימו לב לרוכבי האופנוע. חפשו אותם במראות ובצידי הדרך כל הזמן, בעיקר לפני סטייה מנתיב או לפני עקיפה.
  • התחשבו ברוכבי האופנוע. הם קטנים ופגיעים יותר מכם.
 
נהיגה בחורף:
נהגים:
·          לנהוג לאט יותר–  בתנאי ראות לקויים בשל גשם או ערפל וכן בכביש חלק נוהגים לאט יותר, בהתאם לתנאי הדרך. בגשם הראשון הכביש חלק במיוחד - יש לקחת זאת בחשבון ולנהוג במשנה זהירות.
·         תמיד לשמור מרחק בטוח מהרכב שלפנינו שומרים מרחק נסיעה בטוח של  שתי שניות לפחות מהרכב שלפניך. בחורף אף מומלץ לשמור על מרחק נסיעה גדול יותר.
·         להימנע ככל האפשר מעקיפותבחורף כשהכביש חלק והראות לקויה, עקיפה מסוכנת יותר. לכן, במיוחד בחורף, נמנעים מעקיפות ככל האפשר.
·         לשים לב להולכי הרגלבחורף קשה יותר להבחין בהולכי הרגל ולבלום בזמן, במקרה הצורך. לכן, נוהגים לאט יותר בשכונות מגורים וליד בתי ספר וגנים, ונותנים זכות קדימה להולכי הרגל.
·         לוודא שהרכב תקין –  מערכות הבטיחות ברכב כגון בלמים, צמיגים, אורות, מגבים והיגוי, חייבות להיות תקינות לחלוטין, בכל עת ובמיוחד בחורף. כל תקלה או ליקוי מסוכנים עוד יותר בחורף. לכן, נכנסים עכשיו לאחד המוסכים המורשים או למכון רישוי ומוודאים שהרכב תקין.
·         הדלקת אורותבתקופה שמיום 1 בנובמבר ועד 31 במרס בכל שנה כל נהג ברכב מנועי חייב להדליק את פנסי החזית והפנסים האחוריים בדרכים שאינן עירוניות. הנוהגים במוניות, אוטובוסים ובמשאיות שמשקלן הכולל המותר הינו מ- 15 טון חייבים להדליק אורות בתקופה זו גם בדרכים עירוניות. רוכבי אופנועים חייבים להדליק אורות בכל הדרכים ובכל ימות השנה. המלצת הרשות הלאומית היא להדליק אורות בתקופה זו בכל כלי הרכב גם בדרכים עירוניות.
·         להעדיף נסיעה בתחבורה ציבוריתאם ניתן לבצע נסיעה באמצעות תחבורה ציבורית במקום בנהיגה, זה תמיד עדיף, ובמיוחד בימים סוערים.
·         להימנע מנהיגה בתנאי שלג וקרח – תנאי שלג וקרח אינם אופייניים למזג האוויר הישראלי ודורשים מיומנויות נהיגה והכנה מיוחדת של כלי הרכב לנסיעה בתנאים אלה, החסרים בישראל.  לכן נמנעים מלנהוג בתנאי שלג וקרח.
 
נהגים ונוסעים:
·         להימנע מלבוש מסורבל – בעת נסיעה בחורף מומלץ לנהג ולנוסעים להוריד את המעילים על מנת שחגורת הבטיחות ומושבי הבטיחות יפעלו בצורה מיטבית.
 
עייפות:
  • אם חשים עייפות או שהעיניים נעצמות, עוצרים להתרענן במקום מסודר ובטוח. שותים קפה או משקה מרענן ונחים / נמים כרבע שעה, עד שהקפה מתחיל להשפיע.
  • אם נקיטת צעדים אלה לא עוזרת – שינה קצרה נוספת תעזור להתרעננות.
  • אם אחרי כל הצעדים האלה עדיין נשארים עייפים – יש להניח לנהג אחר לנהוג במקומכם. אם עייפים – לא נוהגים.
  • חלון פתוח ורדיו פועל אינם עוזרים להפיג את העייפות.
 
נהיגה באזור אתרי עבודה:
  • בנהיגה בקרבת אתרי עבודה בכביש האט.
  • בהתקרב לאתר עבודה בכביש היה ערני ודרוך לנעשה בכביש ושים לב לשינויים בתוואי הנסיעה.
  • שמור מרחק של לפחות שתי שניות מהרכב שלפניך על מנת לאפשר לך זמן תגובה.
  • שמור על הימין ובעיקר בכביש  דו סטרי.
  • בכביש דו סיטרי שים לב לרכבים הנוסעים מולך ונסה לזהות מבעוד מועד סכנות אפשריות (כמו התנהגות נהג, גודל הרכב).
 
נהגים צעירים (עד גיל 24)
 
עיקרי כללי הבטיחות בדרכים בנושא נהגים צעירים:
  • מהירות – נסיעה במהירות המותרת בהתאם לחוק ולתנאי הדרך.
  • נהיגה תחת השפעת אלכוהול – אסור לנהוג תחת השפעת אלכוהול. צעיר ששתה לא ינהג.
  • היסח דעת – יש להימנע מהיסח הדעת של הנהג מהדרך. היסח הדעת יכול להיגרם כתוצאה משימוש בטלפון נייד, מוזיקה ושיח קולני ברכב.
  • שימוש בחגורות בטיחות – הישיבה ברכב תמיד תהיה כשכל הנוסעים חגורים בחגורת בטיחות מלפנים ומאחור. לא יהיו נוסעים מעבר למספר חגורות הבטיחות ברכב.
  • אווירה ברכב- האווירה בתוך הרכב צריכה להיות רגועה, בהתאם לחוק ולא פרועה. לא יהיה "שיח חברים" בין יושבי הרכב לבין חברים מחוץ לרכב ולא יראה שצעירים מוציאים את פלג גופם העליון מחוץ לחלון אל עבר מכונית סמוכה. זרימת תנועה רגילה חיונית להמחשה כחלק מהטמעת מסרי נהיגה בטוחה.
 
 
נהגים צעירים חדשים (נהגים בתקופת הליווי)
 
עיקרי כללי הבטיחות למלווה:
  • הורים, תנו דוגמה: שמשו לנהג החדש צעיר מודל לחיקוי ונהגו באופן בטוח. "נאה דורש, נאה מקיים".
  • יותר אימונים, פחות סיכונים: הורים, נהג חדש צעיר, אל תתעצלו: צאו יחד לדרך ככל שתוכלו, אפילו יותר מ-50 שעות הנהיגה הנדרשות על-פי החוק. ככל שתצברו יותר שעות נהיגה כך תצברו עוד ועוד ניסיון. לך, נהג חדש צעיר, חשוב להתנסות במגוון מצבים לפי רמות קושי עולות של הנסיעה (תחילה ביום ואחר כך בלילה, תחילה ליד הבית ובהמשך - להתרחק מקרבתו ); לפי סוגי כביש – עירוני (ליד בתי-ספר, כבישים ראשיים, ליד מרכזי קניות), לא עירוני (כבישים מהירים, כבישים בין-עירוניים); לפי שעות שונות של היום ובתנאי עומס שונים; בלילה, למקומות בילוי של הצעירים, וכיו"ב.
  • בפעם הראשונה - את הנסיעה הראשונה כדאי שתעשו בסביבה מוגנת – באזור המגורים שלכם ובסביבתו.
  • לפני שתיכנסו למכונית, עשו לכם תוכנית: בחיים, ובייחוד בתקופת הניסיון, חשוב לתכנן מראש. בתקופת הניסיון צרו לכם יחד מסלול מתוכנן מראש ומשימות מובנות (למשל, ביצוע פניית פרסה במהלך הנסיעה, נסיעה יחד לתחנת הרכבת, וכיו"ב).
  • הסכנה אורבת אולי מעבר לפינה: לנהגים מנוסים יש את היכולת לקרוא את הכביש ואת המורכבות שבו ולהעריך את הסכנות מבעוד מועד. בתקופת הניסיון, הנהג החדש הצעיר טרם רכש את הראייה המרחבית הנדרשת בעת נהיגה. לכן אמנו אותו לזהות את הסכנות שבדרך.
  • נהג חדש צעיר, נדרש לפתח ראייה מרחבית מתוך הבנה, שהנהיגה אינה רק עניין של אדם אחד-רכב אחד-מסלול אחד, אלא התרחשות רבת משתתפים בעלי זכויות וחובות שונים. התרגול הזה יתרום לחיזוק הביטחון העצמי שלך על הכביש ולתחושת האחריות.
  • "להכיר" את הכביש: הפנו את תשומת-לבו של הנהג החדש הצעיר למשתמשי הדרך האחרים ואמנו אותו לזהות סכנות על-פי סימנים מעידים - התנהגותם של נהגים, רוכבי אופנוע, רוכבי אופניים והולכי רגל ולחזות את כוונותיהם ואת הסיכון הפוטנציאלי שבהן. דבר זה יאפשר לך, נהג חדש צעיר, לצבור ניסיון שיסייע לך להתמודד עם האתגרים שבכביש.
  • "סימנים מעידים" הם תופעות, מצבים או התרחשויות בדרך, המלמדים שמצב חירום עלול להתפתח., ואף עלול להמשיך ולהתפתח לכלל תאונה. מניעת מצב חירום תמנע את התאונה, וכל זה יכול להתאפשר על-פי תגובה נכונה לסימנים מעידים. הסימנים המעידים מאפשרים לנו לקבל מידע בזמן אמת, לעבד אותו ולפעול בהתאם. מקורות המידע לסימנים המעידים הם:
 
 
א.  הדרך
הדרך יכולה לשמש לנו מקור רב של ידע: צומת, מעגל תנועה, מדרכה, סימון בשולי הדרך, בור שנפער, מעברי חצייה.
כל אחד מאלה הוא מוקד להתייחסות, אשר ברוב המקרים מחייב פעולה, כגון האטה, עצירה, האצה, פנייה וכד'.
ב.   הסביבה
      נהיגה בשעת ערפל, חושך או גשם מחייבת פעולות שונות, כגון הדלקת פנסי ערפל, הפעלת מגבים, האטת מהירות.
ג. רכבים אחרים בדרך
על פי רוב לא נהיה לבד בדרך. סביר להניח, שנהגים נוספים הנוהגים ברכבם יחלקו עמנו את הדרך - אם אורות הבלימה האחוריים של הרכב שלפנינו נדלקים באור אדום, נבין מיד שהרכב מאט (בולם).
ד. משתמשי דרך אחרים - הולכי רגל
      קבוצת אנשים המתקרבת למעבר חצייה, ילדים המשחקים עם כדור במגרש סמוך, ילד המתקרב לשפת מדרכה בין מכוניות חונות - כל אלה צריכים לשמש מקור להתייחסות ולקבלת החלטות.
ה.  תמרורים
      התמרורים הם ליבת השפה המשותפת לכל משתמשי הדרך והם מספקים מידע חיוני לקבלת החלטות שיטתית ושקולה בדרך.
  • הורה, זכור! ההגה מוחזק בידיו של הנהג החדש הצעיר, לא בידיך – הנהג החדש הצעיר הוא ה"בוס" של הרכב, ורק הוא! כל נסיעה היא באחריותו ולא באחריות הנהג המנוסה.
  • נהג עם ביטחון נוהג נכון: הורים, העצמאות המוחלטת בנהיגה מרתיעה את הנהג החדש הצעיר והוא זקוק לעידוד, לתמיכה ולסיוע בחיזוק הביטחון העצמי. נוכחותכם, עצותיכם והיותכם "אוזן קשבת" יאפשרו לו לצבור ניסיון ולחזק את ביטחונו. מנגד, לעתים נדרשים מיתון והרגעה של הנהג החדש הצעיר, שבשל עודף ביטחון עצמי עלול לנהוג באופן לא זהיר ולא אחראי. עליכם להגביר אצלו את תחושת האחריות ולהבהיר, כי החיים שלו ושל אחרים הם "בידיים" שלו!
 
הולכי רגל:
הולכי רגל – כללי
הדבר המסוכן ביותר בחציית כביש – הוא אשליית הביטחון שלך
עיקרי הכללים:
חציית הכביש היא פעולה מורכבת ובה מספר שלבים -  הליכה בטוחה על המדרכה (הליכה הרחק מהכביש), בחירת המקום לחצייה (גשר, מנהרה להולכי רגל, מעבר חצייה מרומזר, מעבר חצייה), היערכות לקראת החצייה  (לא להתפרץ לכביש, להסתכל לצדדים ולוודא שהכביש פנוי), חצייה בטוחה (בזריזות, בקו ישר, ולהביט כל הזמן לכל הכיוונים), מניעת היסח דעת בחצייה (להתרכז בחצייה מבלי מסיחי דעת – טלפון נייד ונגן מוסיקה), נראות הולך הרגל (בשעות החשכה והימים מעוננים וגשומים ללבוש בהיר ו/או להצטייד במחזירי אור).
 
כללי הבטיחות בדרכים:
הליכה בטוחה על המדרכה:
  • יש ללכת תמיד על המדרכה, הרחק מהכביש. כשאין מדרכה -  יש ללכת נגד כיוון התנועה, כדי לראות את פני הנהגים המתקרבים ולוודא שהבחינו בך, והרחק מהכביש.
 
בחירת המקום לחצייה בטוחה:
  • המקומות לחציית כביש הם גשר, מנהרה להולכי רגל או מעבר חצייה מרומזר. אם הם אינם נמצאים בקרבת מקום, אפשר לחצות במעבר חצייה לא מרומזר. 
  • במקומות שבהם אין מעבר חצייה קרוב, חשוב לבחור מקום חצייה שממנו אפשר לראות היטב את תנועת כלי הרכב מכל הכיוונים, ושגם הנהגים יכולים לראות אתכם היטב בעת חציית הכביש (לדוגמא, לא כדאי לחצות בעיקול או במיקום שנמצא בדיוק מתחת לקצה של גבעה, כך שנהגים לא יכולים לראות את הולך הרגל עד שהם ממש קרובים אליו).
 
היערכות לקראת החצייה:
  •  עם הגעה למעבר החצייה יש להמתין כשני צעדים משפת הכביש. 
  •  אין לרדת מהמדרכה לכביש באופן פתאומי ולהפתיע את הנהג.
  •  לפני החצייה יש לעמוד ולהסתכל לצדדים, לכל הכיוונים, ולהמתין עד שיתפנה הכביש.
  • יש להיזהר מכלי רכב החונים על המדרכה ולא ללכת או לעמוד לפניהם או מאחוריהם.
  •  עדיף לחצות את הכביש בקבוצה, לצד הולכי רגל נוספים. לנהגים יהיה יותר קל להבחין בקבוצה מאשר ביחיד.  
חצייה בטוחה:
  • יש לחצות את הכביש בזריזות, בקו ישר ולא באלכסון.  בזמן החצייה יש להביט ימינה ושמאלה.
  • אם במהלך חציית הכביש הרמזור מתחלף לאדום, יש להמשיך ללכת בזריזות ולהשלים את החצייה.
  • בחציית מעבר חצייה בעל יותר מנתיב אחד יש לשים לב שגם כלי הרכב בנתיב הרחוק יותר עוצרים.
  • את החצייה יש לבצע בתשומת לב מלאה – מתבוננים, מקשיבים ומחדדים את החושים. לא משתמשים במכשירים אלקטרוניים, למשל בטלפון נייד או נגני מוסיקה, בעת החצייה.
 
נראות הולך הרגל:
  • בשעות הלילה ובימים מעוננים וגשומים, חשוב ללבוש בגדים בהירים ו / או להצמיד מחזירי אור לבגד או לחפץ שנושאים.
 
היסח דעת בחצייה:
  • בעת חציית כביש, חשוב למקד את מלוא תשומת הלב לכביש ולהיות מודעים למתרחש בו ולא להשתמש במכשירים מסיחי דעת, למשל בטלפון נייד ובנגני מוזיקה. 
 
הולכי רגל במרחב הבינעירוני:
  • בכביש בין עירוני הרכב יגיע אליך מהר יותר ממה שאתה חושב. לא חוצים כביש בין עירוני. אם אין ברירה יש לחצות בזהירות מרבית, כשהכביש פנוי ומאפשר חצייה בטוחה.
 קמפיין הולכי רגל בשול הדרך:
·         השוליים הם כביש. אל תעצרו בשוליים אלא במקרה חירום.
·         אם אין ברירה ואתה חייב לעצור בצד הכביש – הדלק אורות מצוקה, לבש אפוד זוהר והצב משולש אזהרה.
הולכי רגל בחורף:
·          בחורף תנאי הראות לקויים. לנהג קשה יותר להבחין בהולכי הרגל.  לכן, מגבירים את הנראות באמצעות ביגוד בהיר או מחזירי אור, ובעת חציית כביש נוקטים במשנה זהירות.
 
הולכי רגל - ילדים
 
עיקרי הכללים:
ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד.
חציית הכביש היא פעולה מורכבת ובה מספר שלבים -  הליכה בטוחה על המדרכה (הליכה הרחק מהכביש), בחירת המקום לחצייה (גשר, מנהרה להולכי רגל, מעבר חצייה מרומזר, מעבר חצייה), היערכות לקראת החצייה  (לא להתפרץ לכביש, להסתכל לצדדים ולוודא שהכביש פנוי), תכנון המסלול הבטוח לבית הספר ובחזרה ממנו, חצייה בטוחה (בזריזות, בקו ישר, להביט כל הזמן לכל הכיוונים, להתרכז בחצייה מבלי מסיחי דעת – טלפון נייד ונגן מוסיקה,  נראות הולך הרגל (בשעות החשכה והימים מעוננים וגשומים ללבוש בהיר ו/או להצטייד במחזירי אור).
 
כללי הבטיחות בדרכים:
·         ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד.
 
ילדים בסביבת הכביש - השימוש במדרכה:
  • הולכים תמיד רק על המדרכה, רצוי מאוד בחלק הפנימי של המדרכה, רחוק מהכביש.
  • לא יושבים על שפת המדרכה. 
 
בחירת המקום לחצייה בטוחה:
  • המקומות לחציית כביש הם גשר, מנהרה להולכי רגל או מעבר חצייה מרומזר. אם הם אינם נמצאים בקרבת מקום, אפשר לחצות במעבר חצייה לא מרומזר. 
  • במקומות שבהם אין מעבר חצייה קרוב, חשוב לבחור מקום חצייה שממנו אפשר לראות היטב את תנועת כלי הרכב מכל הכיוונים ושגם הנהגים יכולים לראות אתכם היטב בעת חציית הכביש. (לדוגמא, לא כדאי לחצות בעיקול או במיקום שנמצא בדיוק מתחת לקצה של גבעה, כך שנהגים לא יכולים לראות את הולך הרגל עד שהם ממש קרובים אליו).
 
היערכות לקראת החצייה:
  • עם הגעה למעבר החצייה יש להמתין כשני צעדים משפת הכביש. 
  • אין לרדת מהמדרכה לכביש באופן פתאומי ולהפתיע את הנהג.
  • לפני החצייה יש לעמוד ולהסתכל לצדדים, לכל הכיוונים, ולהמתין עד שיתפנה הכביש.
  • יש להיזהר מכלי רכב החונים על המדרכה ולא ללכת או לעמוד לפניהם או מאחוריהם.
  • עדיף לחצות את הכביש בקבוצה, לצד הולכי רגל נוספים. לנהגים יהיה יותר קל להבחין בקבוצה מאשר ביחיד.
 
חצייה בטוחה:
  • יש לחצות את הכביש בזריזות, בקו ישר ולא באלכסון, בתוך התחום של מעבר החצייה.  בזמן החצייה יש להביט ימינה ושמאלה.
  • אם במהלך חציית הכביש הרמזור מתחלף לאדום, יש להמשיך ללכת בזריזות ולהשלים את החצייה.
  • את החצייה יש לבצע בתשומת לב מלאה – מתבוננים, מקשיבים ומחדדים את החושים. לא משתמשים במכשירים אלקטרוניים, למשל בטלפון נייד או נגני מוסיקה, בעת החצייה.
 
המלצה להורים - תכנון ותרגול המסלול הבטוח לבית הספר ובחזרה ממנו:
  • בסוף החופש הגדול רצוי לבחור ולתרגל עם הילדים את המסלול הבטוח לבית הספר ובחזרה. בהמשך שנת הלימודים רצוי לבצע תרגולים נוספים מידי פעם בפעם.
  • הולכים רק על המדרכה.
  • משתדלים ללכת בדרכים שאינן מחייבות חציית כביש, גם אם הדבר מאריך את הדרך.
  • חוצים את הכביש רק במקומות המיועדים לחצייה – מעבר חצייה מרומזר או מעבר חצייה רגיל,  מנהרה או גשר המיועדים לכך.
 
ילדים בסביבת מקומות משחק:
  • להקפיד לשחק במגרשי משחקים או במקומות המיועדים למשחקי ילדים כמו גינות ציבוריות או פארקים.
  • כבישים או מדרכות סמוכות להם אינם מקומות למשחקים.
 
נראות ילדים הולכי רגל:
  • שימוש במחזירי אור – עם רדת החשכה, יש ללבוש בגדים בהירים ו/או להצטייד במחזירי אור על מנת להראות.
 
 
 
קשישים הולכי רגל
 
האוכלוסייה המבוגרת בישראל מהווה כ-11% מכלל התושבים במדינה.
בשנים האחרונות נפגעו קשישים רבים כהולכי רגל בתאונות דרכים, הרבה מעבר לשיעורם היחסי באוכלוסיה. גם אם בנפשנו אנחנו עדיין ילדים, גם אם אנו מרגישים צעירים – הגוף, הראייה, כושר התנועה והערנות שלנו כבר אינם כשהיו בעבר. לדוגמה, ידוע שבני-האדם אינם מעריכים נכון את המרחק ואת המהירות ושעם ההתבגרות זה אף נעשה קשה יותר. לכן עלינו לקחת את הגורמים האלה בחשבון ולנקוט משנה זהירות.
היום, יותר מתמיד, חשוב שנשמור על החיים בדרכים כדי שנחזור הביתה בשלום.
 
עיקרי כללי הבטיחות
חציית הכביש היא פעולה מורכבת ובה כמה שלבים:
·        הליכה בטוחה על המדרכה – רחוק משפת המדרכה, ככל שניתן.
·        בחירת המקום לחצייה – גשר, מנהרה להולכי-רגל, מעבר חצייה מרומזר, מעבר חצייה לא מרומזר.
·        היערכות לקראת החצייה - לא להתפרץ לכביש, להסתכל לצדדים ולוודא שהכביש פנוי. יש ליצור קשר עין עם הנהג ואף לסמן לו לעצור, ולפני שמתחילים בחצייה לוודא שהוא אכן עוצר.
·        חצייה בטוחה - במהירות האפשרית, בקו ישר, להביט כל הזמן לכל הכיוונים, אם האור הירוק דולק כשמגיעים למעבר החצייה - יש להמתין לירוק הבא, ואם האור הירוק התחלף לאדום במהלך החצייה - יש להשלים את החצייה.
·        נראות הולך-הרגל - בשעות החשכה ובימים מעוננים וגשומים יש ללבוש בגדים בהירים ו/או להצטייד במחזירי אור.
·        ירידה בטוחה מהאוטובוס – יש לעלות מיד למדרכה. יש לחצות את הכביש רק לאחר שהאוטובוס התרחק. אין לעמוד לפני האוטובוס או מאחוריו.
 
הליכה בטוחה על המדרכה:
·         יש ללכת תמיד על המדרכה, רחוק ככל האפשר מהכביש.
·         אם אין ברירה ואין מדרכה, יש ללכת על השול במיקום הרחוק ככל האפשר מן הכביש, עם הפנים אל התנועה, כך שתוכלו לראות את כלי-הרכב המתקרבים. לעתים, הדרך יכולה להיות משובשת ולכן צריכים להיות זהירים כדי להימנע מנפילות.
 
בחירת המקום לחצייה בטוחה:
·         המקומות הבטוחים ביותר לחצייה הם גשר או מנהרה להולכי-רגל. אם אין כאלו בקרבתכם - חפשו מעבר חצייה מרומזר, ורק אם אין כזה בקרבתכם ואין ברירה - חצו במעבר חצייה לא מרומזר.
·         במקומות שבהם אין מעבר חצייה קרוב, חשוב לבחור מקום חצייה שאפשר לראות ממנו היטב את תנועת כלי-הרכב מכל הכיוונים, ושגם הנהגים יכולים לראות אתכם היטב בעת חציית הכביש (לדוגמה, לא כדאי לחצות בעיקול, או במיקום שנמצא בדיוק מתחת לקצה של גבעה, כך שנהגים אינם יכולים לראות את הולך-הרגל עד שהם ממש קרובים אליו).
 
היערכות לקראת החצייה:
·         עם הגעה למעבר החצייה, יש להמתין כשני צעדים משפת המדרכה. 
·         אין לרדת מהמדרכה לכביש באופן פתאומי ולהפתיע את הנהג.
·         לפני החצייה יש לעמוד, להסתכל לצדדים ולהמתין עד שיתפנה הכביש.
·         אם אין רגע שהכביש פנוי, יש ליצור קשר עין עם הנהג על מנת שיבחין בכם. ניתן אף להרים את היד ולאותת לו שיעצור. אין להתחיל לחצות לפני שהרכב נעצר.
·         יש להיזהר מכלי-רכב החונים על המדרכה ולא ללכת או לעמוד ביניהם.
·         רצוי לחצות את הכביש בקבוצה, לצד הולכי-רגל נוספים.
 
חצייה בטוחה:
·         יש לחצות את הכביש במהירות האפשרית, בקו ישר ולא באלכסון. במהלך החצייה, יש להביט ימינה ושמאלה.
·         כשמגיעים למעבר חצייה והאור הירוק ברמזור כבר דולק, קשה לדעת מתי יתחלף האור והאם הזמן הנותר יספיק לחצייה בטוחה. לכן, כדאי לחכות לאור הירוק הבא ורק אז לחצות.
·         אם במהלך חציית הכביש האור ברמזור מתחלף לאדום, יש להמשיך ללכת בזריזות ולהשלים את החצייה.
·         בחציית כביש בעל שני נתיבים או יותר, יש להמשיך בחצייה רק לאחר וידוא שגם כלי הרכב בנתיבים האחרים נעצרו.
 
נראות הולך הרגל:
·         בשעות הלילה ובימים מעוננים וגשומים, חשוב ללבוש בגדים בהירים, ולהצמיד מחזירי אור לבגד או לחפץ שנושאים. זאת, על מנת להקל על הנהגים להבחין בכם.
 
ירידה בטוחה מהאוטובוס:
·         לאחר הירידה מהאוטובוס יש לעלות ישר על המדרכה בלי להתעכב על הכביש.
·         יש להמתין על המדרכה, ולחצות את הכביש רק לאחר שהאוטובוס התרחק מהתחנה ושדה הראייה שלכם רחב ומאפשר לכם לוודא שהכביש פנוי.
·         אין לעמוד לפני האוטובוס או מאחוריו, מאחר שלנהג אין שדה ראייה רחב דיו כדי לראות אתכם.
 
 
רוכבי אופנוע:
רכיבה בטוחה:
  • רכבו בערנות: היו מודעים במהלך הרכיבה למכלול הסכנות, הגורמים והאילוצים המקיפים אתכם בכל רגע ורגע – הכביש, הנהגים מסביבכם וסיכוני תשתית פגומה.
  • אל תפתיעו: נהגי הרכב אינם מצפים לכם. לא תמיד הם רואים אתכם במראות הרכב או שמים לב אליכם. צרו עימם קשר עין ואל "תזגזגו" בין הנתיבים. תניחו שהנהג אינו רואה אתכם.
  • אל תופתעו: היזהרו מעבירות תנועה של נהגים אחרים. חפשו את הסכנות הצפויות והתרחקו מהן. שמרו על "מרווח בטיחות" – לבלימה בטוחה ולהתחמקות במקרה הצורך.
  • דאגו שיראו אתכם: דאגו להיות נראים בדרך ובהתקרבות לצומת. אל תעקפו מימין. מקמו את עצמכם באמצע הנתיב כך שתהיו גלויים לנהגים. ודאו שהאורות הקדמיים דולקים. השתמש בבגדים עשויים מחומרים שבולטים למרחוק.
  • האטו בהתקשרות לצומת: שימו לב לכלי רכב העומדים בצד ימין של הכביש (הם עלולים לפנות ימינה ו"לחתוך" אתכם) או שמגיעים ממולכם. חפשו סימנים המעידים על סכנה אפשרית.
  • ודאו שהצומת פנוי: חצו את הצומת בזהירות ורק לאחר שוידאתם שהדרך פנויה.
  • שימו לב למזג האוויר ולתנאי הכביש: היו מודעים לגשם (בעיות של ראות והחלקה), לרוח (יציבות האופנוע) ולשמש (סכנת סנוור). היזהרו ממפגעים שונים בכביש: עלים יבשים, חצץ, זכוכיות, כתמי שמן ומי ממטרות.
  • אל תתעלמו מסכנת החלקה: היזהרו גם בקיץ מעיקולים, בפניות ובבלימות חירום.
  • בדקו צמיגים: בדקו בקביעות את מצב הצמיגים ואת לחץ האוויר בהם.
  • צייתו לתמרורים ואל תעברו על חוקי התנועה.
  • הימנעו משימוש בטלפון נייד ומהאזנה למוסיקה בזמן נהיגה.
 
מיגון:
  • מגנו את עצמכם: רכבו חבושים קסדה שלמה ותקנית ולבושים במעיל ובכפפות – בעיר ומחוץ לעיר.
 
 
רוכבי אופניים:
רוכבי אופניים - כללי:
מיגון:
·         מיגון – חובה לחבוש קסדה ולהתקין אמצעי נראות שיבליטו את נוכחותכם בדרכים: מחזירי אור, פנסים, פעמון וביגוד מתאים.
·         חשוב להשתמש בקסדות בעלות תו תקן.
·         אין להשתמש בקסדה שהייתה מעורבת בתאונה, יש סיכוי שאיבדה את החוזק שלה גם אם זה לא נראה. מכל מקום מומלץ להחליף קסדה אחת לשלוש עד חמש שנים.
·         הקסדה חייבת להיות צמודה לראש באמצעות רצועות הסנטר כך שלא תזוז לצדדים, לפנים או לאחור. קסדה המונחת בצורה רופפת על ראשו של הרוכב עלולה להישמט ממנו במקרה של תאונה ולחשוף אותו לסכנת פגיעה חמורה.
·         מומלץ להשתמש באביזרי בטיחות נוספים כגון מגִני ברכיים.
 
בטיחות ברכיבה:
·         ערנות ברכיבה – נהגים של כלי רכב אינם מצפים לראות אתכם בצד הדרך. במהלך הרכיבה אתם חשופים ועלולים להיפגע, ועל כן חשוב לשמור על ערנות לנעשה סביבכם.
·         רכיבה על הכביש – ברכיבה על הכביש יש להיצמד ככל האפשר לצדו הימני של הכביש. הימנעו מעקיפת מכוניות. אם יש בסביבה שבילים או שוליים סלולים, רצוי להשתמש בהם.
·         רכיבה בקבוצה – ברכיבה בקבוצה יש לשמור על רווח זה מזה ולרכוב בטור.
·         כללי התנועה - כרוכבי אופניים חובה עליכם להכיר היטב את כללי התנועה החלים גם עליכם ולנהוג על פיהם: ציות לרמזורים ולתמרורים, איתות, מתן זכות קדימה להולכי רגל ועוד.
·         מומלץ לרכוש אופניים בעל תו תקן.
·         לפני כל רכיבה על אופניים יש לבדוק ולוודא את תקינותם.
·         התנהגות במעבר חצייה – בעת חצייה במעבר חצייה אסור לרכוב על אופניים. יש לרדת מהאופניים ולחצות בהליכה.
·         לפני כל סטייה מנתיב (עקיפה או פנייה) יש לוודא שהדרך פנויה. סטה באופן הדרגתי ובמתינות ודאג להתמקם נכון בנתיב החדש.
·         השתמש במסלול ייעודי לאופניים כשיש כזה והעדף רחובות/דרכים בהם יש מסלול נפרד לאופניים
 
 
רוכבי אופניים - ילדים:
 
אזורי רכיבה בטוחים לאופניים:
·         סביבה בטוחה – מומלץ כי ילדים עד גיל תשע ירכבו רק במקומות סגורים לתנועת כלי רכב ובשבילי אופניים, ומכל מקום - בהשגחת מבוגר בלבד.
·         מסלול בטוח – ילדים מגיל עשר הרוכבים לחברים, לחוגים, לבית הספר, למתנ"ס או לקניון צריכים לתכנן מראש מסלול רכיבה בטוח: שבילי אופניים, רחובות שבהם תנועת כלי הרכב דלילה וכדומה.
 
שימוש באביזרי בטיחות:
·         בכל רכיבה על אופניים - יש לחבוש קסדה כדי להגן על ראש הילד במקרה של נפילה. הקסדה חייבת להתאים להיקף הראש ולהיות צמודה אליו באמצעות רצועות הסנטר כדי שלא תזוז לצדדים, לפנים או לאחור ולא תישמט במקרה של תאונה. קסדה המונחת בצורה רופפת על ראשו של הרוכב עלולה להישמט ממנו במקרה של תאונה ולחשוף אותו לסכנת פגיעה חמורה.
·         חשוב להשתמש בקסדות בעלות תו תקן. בעת הרכישה יש לוודא שהקסדה מתאימה להיקף ראשו של הילד.
·         למדו את הילד לחבוש את הקסדה ולהסירה בצורה תקינה.
·         אין להשתמש בקסדה שהייתה מעורבת בתאונה. מכל מקום מומלץ להחליף קסדה אחת לשלוש עד חמש שנים.
·         יש לוודא כי באופניים מותקנים מחזירי אור – מלפנים מאחור ועל הגלגלים וכן שמותקן בהם פעמון או צופר.
·         יש להשתמש באביזרי בטיחות נוספים – כגון מגני ברכיים.
 
רכיבה  בטוחה על אופניים:
·         אין לשוחח בטלפון נייד או לשמוע מוזיקה בעת רכיבה על אופניים. חשוב להיות מרוכזים וקשובים.
·         התנהגות במעבר חצייה – בעת חצייה במעבר חצייה אסור לרכוב על אופניים. יש לרדת מהאופניים ולחצות בהליכה.
·         כללי התנועה – ילדים הרוכבים על אופניים חייבים להכיר את כללי התנועה: ציות לרמזורים ולתמרורים, מתן זכות קדימה להולכי רגל ועוד ולנהוג על פיהם.
 
 
תקינות אופניים:
·         לפני כל רכיבה על אופניים יש לבדוק ולוודא את תקינותם.
 
התאמת האופניים לרוכב:
·         על האופניים להתאים לגובה הילד. אופניים שאינם מתאימים לגובהו עלולים לגרום לו לאיבוד שיווי משקל.
·         כדי להתאים את גובה הכיסא לילד, יש לבדוק שהרגל שלו כמעט ישרה, כשהדוושה (פדל) במצב התחתון.
 
 
 
 
רוכבי אופניים חשמליים:
עיקרי התקנות:
1.       התקנות קובעות, כי עד גיל 14 הרכיבה על אופניים חשמליים אסורה בכלל, בכל מקום. 
מגיל 14 עד גיל 16 רוכבים רק בשביל אופניים מסומן.
מעל גיל 16 רוכבים בשבילי אופניים, ואם אין - אז רק בכביש, בהתאם לחוקי התנועה.
2.       אופניים חשמליים מוגדרים כאופניים עם מנוע חשמלי, בעלי הספק מרבי של עד 250 וואט. באופניים החשמליים המנוע מפסיק את פעולתו כאשר המהירות עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית.
3.       באופניים החשמליים נדרש להתקין אביזרי בטיחות הכוללים: צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור אחורי ומחזירי אור בצבע צהוב על הדוושות.
4.       התקנות קובעות כי האופניים החשמליים ידרשו לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר".
 
היכן מותר ובטוח לרכוב?
·         רוכבים תמיד בנתיב הימני, תוך שימת לב למשתמשי הדרך האחרים.
·         פונים ימינה? אותתו ושימו לב שהרכב שלידכם או מאחוריכם הבחין בכם ואינו "חותך" אתכם.עדיף לפנות ממרכז הנתיב למרכז הנתיב, ואז לחזור לימין.
·         שומרים מרחק של מטר מרכב חונה, ונזהרים בפנייה שמאלה
·         רכיבה בדרך בין-עירונית: אם אין שביל אופניים, רכבו בשוליים והיצמדו לצד הימני. לקבוצה מעל 10 רוכבים נדרש רכב מלווה שייסע מאחור באורות מהבהבים.
 
מיגון:
·         קסדה מצילת חיים: חובה על פי חוק לחבוש קסדה עד גיל 18 בכל דרך. מגיל 18 חובת החבישה חלה בדרכים שאינן עירוניות, וברכיבה ספורטיבית בדרכים עירוניות. ההמלצה הרשות - חובשים קסדה בכל רכיבה.
·         קונים רק קסדה איכותית עם תו תקן.
·         גם מגני ברכיים ומרפקים יכולים למנוע פגיעה קשה במקרה של נפילה.
 
בדיקת תקינות:
·         בעת הרכישה יש לוודא שהאופניים נושאים תווית ועליה פרטי הדגם, היצרן והיבואן.
 
 
 
רכיבת לילה:
·         רכיבה על אופניים בשעות הלילה מסוכנת כפליים: הנהגים לא רואים אתכם – וגם אתם עלולים לא לראות הולכי רגל ומכשולים.
·         כיצד לראות ולהיראות?
§         אור קדמי לבן – חובה!
§         אור אחורי אדום – חובה!
§         מחזירי אור צהובים על הדוושות – חובה!
§         אור מהבהב על הזרוע או הקסדה – מומלץ!
ביגוד בהיר או זוהר – מומלץ!
 
הסחת דעת - מתמקדים ברכיבה:
·         בשעת הרכיבה חשוב מאד לשמור על ערנות ותשומת לב מלאה לכל מה שקורה סביבכם.
·         בדיוק כמו בנהיגה ברכב, שימוש בטלפון סלולרי בזמן הרכיבה עלול לגרום לתאונות. אל תחייגו ואל תענו לשיחות, אל תסמסו, אל תבדקו הודעות ואל תצלמו - פשוט עצרו רגע בצד!
·         חייבים לדבר בטלפון? השתמשו באוזנייה ושמרו על הידיים פנויות והעיניים על הדרך.
·         הימנעו מהאזנה למוסיקה באמצעות אוזניות והיו ערניים לקולות הדרך, לרכב מתקרב, לצלצולי אזהרה של רוכבים אחרים ולקריאות של הולכי רגל.
 
המלצות להורים:
הורים - הילדים באחריותנו. כמו שלימדנו אותם ללכת, לרכוב על אופניים, לחצות כביש, עכשיו באחריותנו ללמד אותם לרכב על אופניים חשמליים.
איך עושים את זה ?
·      ההבדל בין אופניים לאופניים חשמליים זה המהירות שניתן להגיע ללא מאמץ (המנוע מפסיק לעבוד שמגיעים ל – 25 קמ"ש).
·      יש לרכוב בשבילים המיועדים לרכיבה על אופניים. אם אין שבילים, אז על הכביש מגיל 16, כמו באופניים רגילים. מומלץ לא לאפשר רכיבה בדרכים ובכבישים שיש בהם תנועת כלי רכב רבה.
·      הכירו להם את הסביבה התעבורתית, כולל תמרורים וסימני דרך.
·      תרגלו איתם את המסלול הבטוח לרכיבה – הילדים רוכבים, סביר להניח, באותם המקומות ויש להם שגרה יומית, כמו כולנו (בתי ספר, בתי חברים ועוד). מפו את הדרכים ותרגלו איתם את הדרך הבטוחה לרכוב.
·      צאו איתם לרכיבות תרגול באזורים מוסדרים, על מנת לבחון את השליטה שלהם בכלי ולוודא שהיא מיטבית.
·      רק אחרי שעברתם איתם על כל הכללים, וידאתם שהם כשירים ומוכנים לרכיבה – רק אז אפשרו להם לרכוב לבדם. בואו נפעיל את האחריות ההורית שלנו גם כאן.
 
 
 
שימוש בהתקני ריסון:
שימוש בחגורות בטיחות:
  • בכל נסיעה מתחילתה ועד סופה, על כל יושבי הרכב להיות חגורים בחגורת בטיחות.
  • לא נוסעים לפני שכולם חגורים – גם מאחור.
  • אין להסיע נוסעים במספר העולה על מספר חגורות הבטיחות ברכב.
  • מיקום החגורה: החגורה האלכסונית תמוקם במרכז הכתף וחגורת האגן תמוקם במקביל לאגן הירכיים (ולא על הבטן). אין להניח את חגורת הכתף מתחת לבית השחי.
  • הנהג ברכב אחראי לוודא שהילדים חגורים כהלכה.
 
שימוש במושבי בטיחות:
  • המלצת הרשות היא שילדים עד גיל עשר יהיו רתומים במושבי בטיחות מתאימים בהתאם לגיל, למשקל ולגובה.
  • חשוב להקפיד על 3 שלבים בעת חגירת ילדים במושבי בטיחות:
    1. התאמת מושב הבטיחות לממדי גופו וגילו של הילד.
    2.  עיגון מושב הבטיחות למושב הרכב בהתאם להוראות היצרן.
    3. חגירה נכונה של הילד במושב הבטיחות.
·         תינוקות עד גיל שנתיים לפחות מומלץ לרתום במושב בטיחות מתאים, ולהושיבם בכיוון הפוך מכיוון הנסיעה.
·         ילדים מגיל שנתיים עד גיל חמש מומלץ לרתום במושב בטיחות מתאים שיש בו חגירה פנימית, עם כיוון הנסיעה.
·         ילדים בני 5 עד 10 מומלץ לרתום במושב מגביה – בוסטר.
  • הרשות הלאומית ממליצה כי העברה משימוש בבוסטר לשימוש בחגורת רכב בלבד יתבצע כאשר מתקיימים כל 5 התנאים הבאים:
    1. הילד יושב וגבו צמוד לגב מושב הרכב.
    2. הברכיים מקופלות בנוחות בזווית של 90 מעלות.
    3. חגורת הבטיחות מונחת על אגן הירכיים.
    4. חגורת הבטיחות מונחת במרכז בית החזה.
    5. הילד אינו מחליק ממושבו במהלך כל הנסיעה.
  • אין להסיע ילד במושב בטיחות או במושב מגביה מול כרית אוויר פעילה.
·         עד גיל 13 לפחות מומלץ להושיב ילדים חגורים במושב האחורי של הרכב.
 
לחץ לגרסת הדפסה.
  
  
שתף/שמור
  
  
© 2012 כל הזכויות שמורות למדינת ישראל